Wednesday, October 20, 2010

Keeps Smiling Till You Dead

"Smile though your heart is aching
Smile even though it's breaking
When there are clouds in the sky, you'll get by
If you smile through your fear and sorrow
Smile and maybe tomorrow
You'll see the sun come shining through for you

Light up your face with gladness
Hide every trace of sadness
Although a tear may be ever so near
That's the time you must keep on trying
Smile, what's the use of crying?
You'll find that life is still worthwhile
If you just smile"

Smile by Nat King Cole. A very popular song because of the lyrics, a very simple song but really makes sense. Smile is an expression that denotes happiness and pleasure. It's a great way to start our day.

Smile is much easier to do.
According to some scientist that it takes 43 muscles to frown and 17 muscles to smile. Some of anatomy professors dis agree with this, they say that frowning takes 11 muscles and 12 to smile. Anatomy researchers says that smiling takes more muscle than the relaxed position.
Here is my point relaxed position is quite different from frowning and you cannot relax a face by frowning but smiling makes our face and aura relaxed, right?
Smile everyday and you will just notice that it is much easier to frown, try it though problems occurs and it will lighten the loads.

Smiling is Contagious.
When we wake up in the morning and when you saw someone smiling to you, its hard not to smile back, right? When you are in a public place and when you saw someone is looking at you and she smiled automatically you will smile too.
Smiling at the kids proved to be a good thing once again this day.
I read that article while surfing the internet and proven what does smile can do to anyone.

Practicing Smile.
Happiness is the emotion portrayed by smiling therefore being happy is the easiest way to smile, though sometimes its hard to do especially when bad things happens. Don't frown think happy thoughts instead.
Feel good about yourself:
Feeling good about ourselves is one of the things we should remember, recalling the things that we have done rather than those things that haven't, featuring our assets, trying to improve the things that we lack on and forgetting our frustrations is a great move.
Think that nobody is perfect but why in the heck that lots of people often smile?

The Reason We Smile.
  • Smiling Makes Us Attractive.
    We are drawn to people who smile. There is an attraction factor. We want to know a smiling person and figure out what is so good. Frowns, scowls and grimaces all push people away -- but a smile draws them in (avoid these smile aging habits to keep your smile looking great).
  • Smiling Changes Our Mood.
    Next time you are feeling down, try putting on a smile. There's a good chance you mood will change for the better. Smiling can trick the body into helping you change your mood.
  • Smiling Is Contagious.
    When someone is smiling they lighten up the room, change the moods of others, and make things happier. A smiling person brings happiness with them. Smile lots and you will draw people to you.
  • Smiling Relieves Stress.
    Stress can really show up in our faces. Smiling helps to prevent us from looking tired, worn down, and overwhelmed. When you are stressed, take time to put on a smile. The stress should be reduced and you'll be better able to take action.
  • Smiling Boosts Your Immune System.
    Smiling helps the immune system to work better. When you smile, immune function improves possibly because you are more relaxed. Prevent the flu and colds by smiling.
  • Smiling Lowers Your Blood Pressure.
    When you smile, there is a measurable reduction in your blood pressure. Give it a try if you have a blood pressure monitor at home. Sit for a few minutes, take a reading. Then smile for a minute and take another reading while still smiling. Do you notice a difference?
  • Smiling Releases Endorphins, Natural Pain Killers and Serotonin.
    Studies have shown that smiling releases endorphins, natural pain killers, and serotonin. Together these three make us feel good. Smiling is a natural drug.
  • Smiling Lifts the Face and Makes You Look Younger.
    The muscles we use to smile lift the face, making a person appear younger. Don't go for a face lift, just try smiling your way through the day - you'll look younger and feel better.
  • Smiling Makes You Seem Successful.
    Smiling people appear more confident, are more likely to be promoted, and more likely to be approached. Put on a smile at meetings and appointments and people will react to you differently.
  • Smiling Helps You Stay Positive.
    Try this test: Smile. Now try to think of something negative without losing the smile. It's hard. When we smile our body is sending the rest of us a message that "Life is Good!" Stay away from depression, stress and worry by smiling.

Quotations from different authors.

A smile costs nothing but gives much. It enriches those who receive without making poorer those who give. It takes but a moment, but the memory of it sometimes lasts forever. None is so rich or mighty that he cannot get along without it and none is so poor that he cannot be made rich by it. Yet a smile cannot be bought, begged, borrowed, or stolen, for it is something that is of no value to anyone until it is given away. Some people are too tired to give you a smile. Give them one of yours, as none needs a smile so much as he who has no more to give.
~Author Unknown

Peace begins with a smile.
~Mother Teresa

All the statistics in the world can't measure the warmth of a smile.
~Chris Hart

A smile is the universal welcome.
~Max Eastman

A kind heart is a fountain of gladness, making everything in its vicinity freshen into smiles. ~Washington Irving

No matter how grouchy you're feeling,
You'll find the smile more or less healing.
It grows in a wreath
All around the front teeth -
Thus preserving the face from congealing.
~Anthony Euwer

I have a tickle in my brain. And it keeps making the corners of my mouth point toward the heavens.
~Jeb Dickerson

Always remember to be happy because
you never know who's falling in love with your smile.
~Author Unknown

Before you put on a frown, make absolutely sure there are no smiles available.
~Jim Beggs

A smile is a curve that sets everything straight.
~Phyllis Diller

Smile. Have you ever noticed how easily puppies make human friends? Yet all they do is wag their tails and fall over.
~Walter Anderson, The Confidence Course, 1997

Put it this way- "Everyone of us goes through lots of trouble, everyone of us gets upset but only few of us can smile even when things doesn't go our way. Developing our smile is not that hard just make sure that we must make it as a hobby."
Always smile and make it big . .

Sunday, October 10, 2010

. . . Kenapa Lelaki Memilih Untuk Berdiam Diri? . . .

Mengapa Lelaki Lebih Suka Berdiam Diri?

Sebenarnya walaupun kamu lebih suka berdiam diri dalam banyak situasi dan nampak baik, tindakan kamu ini sebenarnya tidak disukai oleh teman wanita kamu kerana mereka lebih suka kamu berterus terang dalam semua perkara. Malah mereka merasa lebih tertekan apabila kamu berdiam diri sekiranya berlaku sebarang perselisihan.

Sekiranya keadaan ini terjadi, perempuan perlu sedar bahawa lelaki memilih berdiam diri kerana sebab-sebab tertentu. Ketika itu, lelaki mungkin sukar untuk menyatakan hal sebenarnya kepada kamu yang disayanginya. Walaupun lelaki tersebut tahu kejujuran adalah hadiah paling berharga tetapi demi kebaikan bersama ada baiknya dia memilih berdiam diri terlebih dahulu daripada berterus- terang yang mungkin boleh melukakan kamu. Apa yang perlu kamu lakukan di sini ialah jangan memaksanya untuk bersuara dan berterus-terang, kerana ia mungkin akan menimbulkan kemarahan dan boleh mencetuskan perselisihan faham.

Lelaki juga suka berbohong "sunat" terhadap teman wanitanya daripada mendedahkan perkara sebenar kerana biasanya apabila mereka menyatakan hal yang sebenar, teman wanitanya sukar untuk menerima hakikat tersebut. Biarpun mereka memilih untuk mendiamkan diri, ini bukanlah bermakna mereka takut terhadap perempuan, tetapi ia betujuan mengelakkan daripada berlakunya pertengkaran dan masam muka. Sebab perempuan biasanya lebih emosional dalam menangani sesetengah perkara.

Dalam soal ini, ramai lelaki merasakan tiada gunanya bertengkar dengan teman wanita kerana itu bukanlah jalan terbaik, malah lambat laun lelaki juga yang terpaksa memujuk. Jadi untuk mengelakkan berlaku pertengkaran atau bagi mengelakkan pertengkaran daripada berlarutan lebih baik dia berdiam diri.

Oleh itu, jika teman lelaki kamu bersikap demikian kamu janganlah pula beranggapan si dia degil atau sengaja tidak mahu melayan karenah kamu. Ini kerana dia berniat untuk menyelamatkan hubungan kamu. Kamu juga seharusnya perlu sama-sama berdiam diri dan fikirkan secara mendalam apakah yang menjadi punca perselisihan tersebut. Bagaimanapun kamu boleh meneka apakah yang terbuku di hatinya walaupun dia berdiam diri. Bagaimanakah caranya? Senang saja, kamu cuma perlu perhatikan apakah tindakannya selepas itu. Kerana dengan melihat apa yang mereka melakukan secara tidak lansung membolehkan kamu mengagak apakah yang diinginkan sebenarnya.

Sunday, October 3, 2010

Musim Perayaan Cukup Bermakna Bagi Aku

Musim perayaan cukup bermakna bagi aku . .
Pesal aku cakap macam tu?
Tak cukup bermakna bagi orang lain jugak kah?
Cerita yang panjang kalau ingin di rungkai kan oleh aku.
Susah di rungkaikan dengan hanya jari jemari aku menari di keyboard.
Cerita yang senang kalau MULUT aku yang menceritakan.
Lebih petah aku berbicara jika bahasa kebanggaan aku-bahasa Kelantan, yang aku gunakan.

KasarKAH inti ceritaku?
Ape benda KAH?
Atau sesuatu KAH?
Jawapan sebenar ade pada "KAH".

K. A. H.
Ape yang terlintas difikiran hanya gelak tawa yang sentiasa tertera di dalam kotak dialog kartun komik Ujang, Gila-gila, dan sebahagian komik yang aku tidak tahu. Gelak tawa yang menyindir seseorang. Iya, memang menyindir!!!

"Ku harapkan Hari Raya Puasa tahun ini berlaku nya peristiwa yang akan menjadi kenangan dalam hidup aku untuk selama-lamanya"

Itu yang aku bisikkan di dalam hati kecil aku setiap malam sebelum aku tidur pada beberapa malam sebelum raya. Orang kata, Tuhan itu Maha Kuasa dan Maha Mendengar malahan Maha Memperkenankan Doa. Orang kate jugak, 10 malam terakhir di bulan Ramadhan ada nya 1 malam di gelar Malam Lailatulqadar di mana Allah memperkenankan doa-doa hamba Nya. Maybe, time aku terbisik ayat tadi betol-betol kena kat malam tu lah kot. Tuhan perkenankan nya !!!
Teringat aku time aku seorang Ustaz bagitahu aku.

"Nak berdoa, biar lah detail. Bagitahu kat Allah ape kau nak mintak. Jangan pulak kau mintak ala kadar je. Takkan lah kau dah doa semalam, hari ni kau nak berdoa pulak ngan Allah, kau cakap doa kau hari ni sama macam semalam. Memanglah Allah tahu ape yang kau doa semalam, tapi kita sebagai hamba Allah jangan sesekali macam tu. Ia nampak menyindir. Tengok-tengok Tuhan pulak yang sindir kau, baru kau tahu!!!"

* * *
Hari Raya Aidilfitri pada hari pertama di sambut seperti biasa dengan makanan dan hidangan enak di rumah sahabat aku dan saudara-mara yang dekat. Kedua pula aku pulang ke kampung halaman di Melor, Kota Bharu Kelantan. Berjumpa dengan pak cik dan mak cik di sana seperti biasa dan memasak bersama. Malam nye, aku terfikir yang aku masih belum dapat ape yang aku ingin kan. Kenangan di Musim Perayaan.
Aku bangun di pagi hari, melihat sekeliling, memandang jam dinding yang menunjukkan pukul 7 pagi. Sejenak, terlintas di fikiran ku. Ini hari yang baik dengan cuaca yang sangat baik. "Mesti ada sesuatu yang menarik," bisik hati kecil aku. Bersiap dengan baju raya dan seluar jeans, aku duduk di depan rumah menunggu sesuatu. Ya! Mereka dah datang!! Sahabat2 di kampung aku datang ke rumah aku. Menyatakan hasrat bahawa dioarang akan ke Kemahang untuk beraya di rumah pak cik salah seorang rakan nye. Tapi entah mengapa, badan aku terasa berat untuk mengikut mereka. Aku memandang jam, pukul 12.50 tengah hari. Petang nanti aku ade agenda aku untuk ke rumah mantan Boss aku semasa kerja di kilang perabot.

"Korang pergi lah, aku rasa malas lah. Lagipun rasa macam jauh je. Petang nanti aku kena g rumah Nugi Perabot."
..... "Ala kay, kite pegi kejap lah. Lagipun rumah tu rumah pak cik Mak Lih. Takkan lah kita semua x pegi. Sepupu dye selalu lepak ngan kite."
"Pergi ke x, Kau bawak Motor. Kite pegi kejap dah la," ajakan dye memang sukar aku nak elak.
..... "Kau bawak je lah. Aku duk belakang."
"Haish!!! Yela2."
..... " Kau jgn cakap sembarangan lak nanti. Mulut kau masin lah!!!"
"Xde makna nye. Duk diam lah kau, dah la duk belakang!"

Di iringi gelak tawa rakan2, semua bertolak ke destinasi yang ingin di tujui, Kemahang. Nak x nak, aku kena ikut jugak memikirkan sepupu Mak Lih yang selalu melepak di kampung aku.

Hati kecil membisik "Ini akan jadi kenangan kau!"

Berbunga-bunga hati aku bila itu terlintas di fikiran aku. Mengharapkan kenangan itu tiba.


Aku :"Mak, hari ni raya ke berapa?"
Mak:"Raya ke-4"
Aku:"Mana lagi yang belom kita pegi beraya? Jom kita pergi."

Ayat itu aku lafaz dan aku tergelak besar. KAH KAH KAH!!! Aku tergelak pada diri aku. Aku menyindir diri aku sendiri dengan ungkapan nak pegi raya lagi. Sejurus, aku memang teringatkan kata2 ustaz di atas tadi. Memang betol lah tu. Hati aku masih tergelak mengenangkan ape yang aku minta dan ape yang aku perolehi.

Aku memanndang sekeliling. 5 hari berturut-turut aku melihat benda yang sama di sekeliling aku. Para pesakit terlantar di katil masing2. Di mana aku? HOSPITAL...
Tulang di bahu aku patah, mata aku lebam dengan benjolan besar di bahagian kiri ubun-ubun. Doktor kata aku ada kemungkinan pendarahan di otak yang mungkin menyebabkan Strok. Luka-luka kecil di badan aku cukup untuk meninggalkan parut pada badan aku.

"Inilah Kenangan Yang Aku Di Musim Perayaan," aku tersenyum menyindir diri aku yang terbaring di katil hospital akibat di langgar sebuah kereta.

Bila aku keluar hospital, aku melihat motor, dan kereta yang telah melanggar aku. Tangki minyak Yamaha RXZ remuk dan lebih tepat aku katakan bahagian depan motor rosak teruk. Melihat pula kereta itu 'cedera' di bahagian depan seperti 'nyawa2 ikan' dengan cermin depan yang pecah, tangki aircond hancur, begitulah jua tangki air yang teruk di tambah bonet depan kereta yang kemek teruk.

"Biasa nya, dengan kereta macam ni, motor macam ni, mangsa tak mungkin selamat lagi," terngiang-ngiang kata2 seorang pegawai polis kepada aku.

Tapi, cukup lah dengan aku yang masih bernyawa dan bernafas menyedut gas Oksigen dengan tangan aku masih mampu menempuh peperiksaan di Melaka seminggu selepas kejadian. Mampu pula jari-jari aku menaip kisah diriku. KENANGAN HARI RAYA 2010!!!
KaHkahKAH. ;-)