Thursday, August 26, 2010

Separuh Bulan Berpuasa (Raya Sudah Dekat!!!)



Sudah separuh bulan kita berpuasa.
Tak de benda lain yang terlintas dalam fikiran melainkan "raya sudah dekat" !!
hahaha .

Tapi, sesekali aku terfikirkan kampungku yang jauh di Utara .
KELANTAN.
Teringatkan ayahku yang sedang bekerja.
Pada Mak aku.
Oh, ya !!! Mak aku .

"Bagaimanakah keadaan dia di sana?
Cukupkah makan nya disana?
Sape yang jaga dia?
Sape yang tolong dia buat kerja-kerja rumah?"

Tanpa aku di sana.....

Mengingatkan kembali saat mcmana dia menjaga aku.
Sangat susah sehingga aku membesar menjadi dewasa.
Takkan aku lupa semua itu.
Tak sabar aku nak balik raya jumpe dorang !!!


Jasa Bonda
Kau dibuai mimpi dia jaga
Kau bersenang dia bekerja
Untukmu tiada terbatas
Memberi tak minta dibalas

Ingin dibinanya untukmu
Kehidupan yang sempurna
Punya kekuatan jiwa
Punyai maruah

Leterannya dari rasa luhur
Menegur sebelum terlanjur
Itulah yang diwarisi
Pesan ibu terpahat di hati

Beringat-ingatlah berpesan
Marah bukan kebencian
Tapi tanda sayang

Engkau semakin dewasa
Berjiwa merdeka
Sedang dia semakin tua
Membilang usia

Disaat kau berjaya
Dia tiada berdaya

Semoga kau tak lupa
JASA BONDA.

No comments:

Post a Comment